Czego oczekuje klient?Firma 

Potrzeby klientów – co każdy przedsiębiorca wiedzieć powinien?

Trudno prowadzić własną firmę bez klientów. Zajmują oni ważne miejsce w polityce każdego przedsiębiorstwa, wiele uwagi poświęca im również współczesny marketing. Klienci to wyjątkowy dar, a ich potrzeby są dla przedsiębiorcy cennymi wskazówkami na temat tego, w jakim kierunku powinna podążać firma. By móc realizować potrzeby klientów, trzeba je poznać, a następnie znaleźć najlepszą metodę ich zaspokojenia. Jakie potrzeby klientów pojawiają się najczęściej?

Jest ich sporo, a współczesny marketing już dawno uporządkował je, wyróżniając pięć najważniejszych rodzajów potrzeb. Pierwsza formą potrzeb są potrzeby deklarowane. W tym przypadku klienci określają, czego chcą. Nie zawsze są to potrzeby możliwe do spełnienia, zatem niezbędne staje się ich sprecyzowanie. I tu pojawia się kolejny rodzaj potrzeb, czyli potrzeby realne. Marketing zna też takie pojęcie, jak potrzeby nie zgłaszane.

Realne potrzeby klientów

Dobrym przykładem mogą być tu klienci, którzy decydują się na zakup samochodu. Teoretycznie ich potrzeby są jasno określone, gdyż wiedzą, czego oczekują od swego przyszłego wozu. Na czym może w ich przypadku polegać nie zgłoszona potrzeba? Może ona wiązać się z osoba sprzedawcy, który doradzi, przedstawi najciekawsze oferty, a przede wszystkim udzieli fachowego wsparcia. Ponieważ klienci zawsze marzą o czymś „ekstra”, w marketingu pojawia się też takie pojęcie, jak potrzeby przyjemne. W przypadku wspomnianych już samochodów potrzeby takie mogą się wyrażać chęcią wyposażenia pojazdu w dodatkowe gadżety – zbędne, lecz czyniące jazdę łatwiejszym i przyjemniejszym zadaniem. Znane są też potrzeby dyskretne, które zazwyczaj polegają na tym, że klienci pragną wykreować się na konsumentów świadomie dokonujących zakupu. Dobra strategia marketingowa firmy powinna uwzględniać wszystkie te potrzeby. Z pewnością przyniesie to wiele korzyści każdemu przedsiębiorcy i sprawi, że klienci zaczną postrzegać jego firmę jako miejsce przyjazne dla każdego konsumenta.

Polecane artykuły

2 Thoughts to “Potrzeby klientów – co każdy przedsiębiorca wiedzieć powinien?”

  1. Mikołah7

    Bardzo ciekawy artykuł 🙂

Skomentuj